ADHD. Terapie si sustinere

Psihoterapie - Cognitiv-Comportamentala

Mihaela Dumitru

ADHD (Attention Deficit Hiperactivity Disorder) este o afectiune neuro-psihiatrica care poate afecta comportamentul, atentia si performanta scolara a copiilor. Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, aproximativ 5-10% dintre copii din intreaga lume sunt diagnostictati cu ADHD. Cu toate acestea, cu un tratament adecvat, aceasta afectiune poate fi gestionata si copiii pot avea o viata normala si productiva.

Terapia comportamentala si terapia familiei sunt doua optiuni eficiente pentru tratarea simptomelor ADHD la copii. Aceste terapii se concentreaza asupra modificarii comportamentului copilului si asupra relatiilor familiale, in scopul gestionarii simptomelor ADHD.

Terapia comportamentala se concentreaza asupra comportamentului copilului si asupra dezvoltarii abilitatilor sociale si de comunicare. Terapeutul lucreaza cu copilul si cu familia sa pentru a identifica problemele comportamentale si pentru a gasi solutii adecvate. De exemplu, un terapeut poate lucra cu un copil pentru a-i dezvolta abilitatile de concentrare si atentie, precum si abilitatile de gestionare a impulsivitatii. Acest tip de terapie poate fi foarte eficient in reducerea simptomelor ADHD, in special in cazul copiilor mai mici.

Terapia familiei se concentreaza asupra relatiilor dintre membrii familiei si asupra modului in care acestea pot afecta comportamentul copilului cu ADHD. Terapeutul lucreaza cu intreaga familie pentru a identifica problemele familiale si pentru a gasi solutii adecvate. De exemplu, un terapeut poate lucra cu parintii pentru a-i ajuta sa gestioneze mai bine comportamentul copilului cu ADHD si sa creeze o atmosfera mai armonioasa acasa.

Un alt aspect important al terapiei familiei este de a ajuta parintii sa inteleaga mai bine afectiunea copilului lor si sa le ofere suport emotional. De asemenea, terapia poate ajuta familia sa gaseasca modalitati eficiente de a comunica si de a colabora pentru a gestiona mai bine simptomele ADHD.

Terapia comportamentala si terapia familiei pot fi utilizate in combinatie pentru a obtine rezultate optime in tratarea simptomelor ADHD la copii. Aceste terapii pot ajuta copilul sa-si dezvolte abilitatile sociale si de comunicare, sa invete sa-si gestioneze comportamentul si sa-si imbunatateasca performanta scolara, precum si sa ajute familia sa gestioneze mai bine situatia si sa ofere suport emotional copilului.

Este important de mentionat ca terapia nu este o solutie rapida pentru tratarea ADHD, ci necesita timp si dedicare din partea copilului, a familiei si a terapeutului. Terapia poate dura saptamani sau chiar luni, in functie de gravitatea simptomelor si de progresul copilului.

De asemenea, este important sa se aleaga un terapeut calificat si experimentat in tratarea copiilor cu ADHD. Terapeutul trebuie sa lucreze cu copilul si familia sa pentru a identifica problemele specifice si pentru a gasi solutii personalizate.

Terapia comportamentala si terapia familiei sunt optiuni eficiente pentru tratarea simptomelor ADHD la copii. Aceste terapii se concentreaza asupra comportamentului copilului si asupra relatiilor familiale, in scopul gestionarii simptomelor ADHD si imbunatatirii calitatii vietii copilului si a familiei. Cu timp, dedicare si ajutorul unui terapeut calificat, copiii cu ADHD pot invata sa-si gestioneze comportamentul si sa aiba o viata normala si productiva.


Bibliografie

American Psychological Association. (2021). Attention-deficit/hyperactivity disorder.

Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).

National Institute of Mental Health. (2021). Attention deficit hyperactivity disorder.

World Health Organization. (2021). Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).

Pelham, W. E., & Fabiano, G. A. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(1), 184-214.

Aricak, O. T., Bas, O., & Yilmaz, A. (2009). Family therapy for attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Family Psychology, 23(2), 267-275.

Daley, D., & Birchwood, M. (2012). Family interventions in psychosis. Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell.

Hinshaw, S. P. (2007). The developmental psychopathology of attention deficit/hyperactivity disorder from a multiple perspectives. In Handbook of developmental psychopathology (pp. 551-574). Springer, New York, NY.

Pelham, W. E., Fabiano, G. A., & Massetti, G. M. (2005). Behavioral family intervention for attention deficit hyperactivity disorder. Clinical Child and Family Psychology Review, 8(1), 63-82.

cookies